Welkom op de site van groep 1-2

In groep 1-2 zijn Anne-Marie Beks en Suzanne Merkx de leerkrachten.

Suzanne werkt op maandag, dinsdag en vrijdag. Anne-Marie op woensdag, donderdag en vrijdag. De vrijdagen worden verdeeld. De groep start met 17 kinderen. In de loop van het schooljaar komen er kinderen bij. De groepsouders zijn Yolan van den Berg en Suzanne-Hofman-Veltman

Via klasbord kunt u de groep volgen  

mailadressen

anne-marie.beks@skoh-haaren.nl

suzanne.merkx@skoh-haaren.nl

Onze missie en visie

De dagelijkse gang van zaken

Start van een dag
Vanaf 8:15 uur mogen de kinderen binnenkomen. Op de tafels liggen werkjes klaar waar de kinderen mee mogen spelen. Om 8:30 uur starten we samen in de kring.
Op de weekwijzer kijken we welke dag het is, wat voor weer het is en wie de hulpjes-van-de-dag zijn. Aan de hand van de dagritmekaarten op het planbord zien de leerlingen het dagprogramma. Iedere dag is er een nieuw woord van de dag.

Projecten en thema’s
In de groep 1-2 werken we o.a. met Jeelo en de methode Schatkist. Schatkist bestaat uit verschillende thema’s die aansluiten bij de tijd van het jaar. De projecten van Jeelo zijn schoolbreed. Alle groepen werken aan hetzelfde project. Het doel is het uitbreiden van de belevingswereld van de kinderen.
Een Jeelo project duurt ongeveer 6 weken. Het is in de groep terug te zien in de themahoek, maar ook aan het woordweb en de knutselwerkjes. De kinderen worden uitgedaagd tot ontdekken en het eigen maken van vaardigheden en begrippen.

Voorbereidend taal- en leesonderwijs
De taalontwikkeling neemt bij kleuters een belangrijke plaats in. Bijna alle informatie wordt gegeven en ontvangen door het gesproken woord. Het is belangrijk dat je  gevoelens en bedoelingen aan elkaar duidelijk kunt maken en dat je leert omgaan met taal. Bij kleuters gaat het dan voornamelijk om luisteren en spreken. Dit gebeurt door middel van taalspelletjes (b.v. rijmen, luisterspelletjes), platen laten bekijken en erover vertellen, vertellen over eigen gebeurtenissen en luisteren naar verhalen. Dit alles is geïntegreerd in Jeelo en wordt dagelijks aan de kinderen aangeboden.De computer wordt als hulpmiddel gebruikt bij taal- en rekenspelletjes.  Daarnaast werken wij met een lettermuur waar om de veertien dagen een nieuwe letter wordt aangeboden. Deze letters zijn klankzuiver.

Voorbereidend rekenonderwijs
We werken op school met de rekenmethodes: De Wereld in Getallen en Met Sprongen Vooruit. In groep 1-2 zijn het stimuleren van de ontwikkeling van getalbegrip, het leren tellen en vooral rekenbegrippen belangrijk. Daarnaast werken wij met de cijfermuur waarmee  we om de veertien dagen een nieuw cijfer aanbieden.

Dat kan op allerlei manieren en op elk moment in de vorm van liedjes, versjes, spelletjes en door de vele materialen in de klas. Voor een doorlopende leerlijn is het belangrijk dat alle inhoudelijke rekenaspecten evenwichtig aan bod komen, u kunt daarbij denken aan tellen en getalbegrip, meten, wegen, en vergelijken, tijdsbeleving en ruimtelijke oriëntatie.

Lichamelijke ontwikkeling
De gymlessen bestaan afwisselend uit spel, materiaal- en vrije lessen. Bij spel en materiaallessen leren de kinderen om te gaan met hun lichaam en hoe ze de verschillende materialen horen te gebruiken. De kinderen worden uitgedaagd om samen te spelen. De kinderen hebben geen gymkleding nodig, maar wel gymschoenen. Deze schoenen blijven op school. De kinderen gymmen op woensdagochtend in de  gymzaal.

Daarnaast krijgen de kinderen volop ruimte om te bewegen; wat o zo belangrijk is. Dit doen we door buiten te spelen en dans en beweegspelletjes ( in de klas en/of speelzaal) te doen. Hiermee ontwikkelen de kinderen zowel hun grove motoriek ( hinkelen, huppelen, evenwicht bewaren) als hun fijne motoriek   ( kralen rijgen – iets vastpakken – potloodgreep) en hun oog-hand coördinatie ( schaar hanteren, puzzelstukjes neerleggen, strijkkralen, schrijfpatronen maken met bv zand – klei – scheerschuim en de ontwikkeling op het schrijfonderwijs ).

Muziek, drama en dans
In de klas en in de speelzaal maken we dagelijks muziek. We leren liedjes en dansjes, spelen op muziekinstrumenten en doen allerlei bewegingen op muziek. Muziek is leuk en heeft een positieve invloed op de sociale vaardigheden, de taalontwikkeling, het concentratievermogen en de zelfstandigheid van leerlingen. Sinds dit schooljaar worden in een aantal projecten van Jeelo bijpassende liedjes aangeboden.

Pauze
De kinderen hebben 15 minuten pauze, van 10:15 uur tot 10:30 uur. Ze spelen dan buiten op de speelplaats van groep 1-2. Net voor deze pauze, om 10:00 uur eten/drinken ze hun ‘tussendoortje’.

Speel-werktijd met ontwikkelingsmaterialen
De kinderen werken tijdens de speel-werktijd met een planbord. Het planbord hangt op een duidelijke plek in de groep. Op het planbord kunnen de kinderen zien welk werkje ze gaan doen.
De werkjes bestaan uit: bouwhoek, themahoek, lees/schrijf hoek, computer, i-pads, materialen op reken- en taalgebied, constructiewerkjes en werkje van de week. Het knippen, plakken, tekenen en schilderen komt hierbij ook aan bod. De kinderen hebben een kaartje met hun foto dat bij een werkje hangt. De leerkracht plant in de ochtend de werkjes en ’s middags mogen de kinderen zelf kiezen. Er wordt hen een zo gevarieerd mogelijk aanbod van werkjes geboden. De kinderen werken op hun eigen niveau en tempo.

Wereld-oriëntatie

We werken schoolbreed met de Jeelo-projecten. Dit houdt in dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. De 21st Century Skills, vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken. Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.

Engels Groove.me

We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Muziek geeft kinderen zelfvertrouwen en enthousiasmeert! In de lessen zitten verschillende vormen van differentiatie om optimaal aan te sluiten bij de niveauverschillen van leerlingen. In groep 1-2 gebeurt dit met BOBO. Klik op de link voor meer informatie Groove.me

Sociaal-emotionele ontwikkeling
We werken met de methode: De Kracht van 8. De Kracht van 8 bestaat uit 8 krachten waarbij de kinderen en de volwassenen om hen heen respectvol met elkaar omgaan. We hanteren positieve uitgangspunten. Benoemen wat we wél willen in plaats van wat we niet willen. De basis bestaat uit 8 krachten, die zichtbaar gemaakt worden in allerlei activiteiten. Veel herhaling leidt ertoe dat het vanzelfsprekend wordt om respectvol met elkaar om te gaan.

Coöperatief leren

We werken en leren door ‘coöperatief leren’. In de kleutergroep krijgen de kinderen de eerste werkvormen aangeboden:

* Binnen – buitenkring

* Schoudermaatje

* Denken – delen – uitwisselen

* In de Rij

* Rondpraat

* Waar – niet waar

In de volgende schooljaren wordt het coöperatief leren verder uitgebouwd en leren ze werkvormen waarin ze samenwerken in duo’s en in teams.

Verjaardag
De verjaardag van uw kind wordt in groep 1-2 uitgebreid gevierd. We zingen, dansen, steken de kaarsjes aan. De ouders mogen hierbij aanwezig zijn. Traktaties houden we het liefst zo gezond mogelijk. De leerkracht deelt mee met de traktatie. Op welke dag we de verjaardag vieren kunt u, vooraf, met de leerkracht afspreken.

Tot slot
Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken. Door op de link te klikken , leest u nog meer over groep 1-2  specifieke kleuterzaken