Welkom op de site van groep 7

De leerkracht in groep 7 is Onno Merkx.  In de groep zitten 26 leerlingen.  De groepsouders zijn Carry Dirkx en Kim van de Ven. U kunt onze groep ook volgen via Klasbord    

mailadres

onno.merkx@skoh-haaren.nl

Onze missie en visie

 

De dagelijkse gang van zaken

Leeskwartier
We starten ieder dag met het ‘leeskwartiertje’. Door het jaar heen zijn er periodes waarin kinderen zelfstandig in een boek lezen of lezen met een maatje of leerkracht. De kinderen flitsen (woordjes lezen) op de computer. Ze doen dit samen met een maatje of de leerkracht. Het doel hierbij is het verhogen van het leestempo.

Instructies
Er wordt voorafgaand aan de les aan de reparatiedoelen gewerkt. Hierdoor spelen we in op de leerdoelen die voor leerlingen moeilijk zijn. Beheersen de leerlingen het lesdoel, dan hoeft de verwerking niet gemaakt te worden. Deze leerlingen gaan dan werken aan verrijkingsopdrachten. Ook wordt er gewerkt met een doelenmap en het leerdoelenbord. Leerlingen krijgen zicht in welke doelen ze nog niet kunnen en waar ze aan willen werken tijdens de weektaak.

 

Methodes
We gebruiken de volgende methodes:
Rekenen: Wereld in getallen (WIG)
Voor onze groep zijn de leerdoelen:
– Getalbegrip: werken in het getallengebied tot en met 1.000.000. De leerlingen leren de verschillende manieren van uitspreken en de schrijfwijze van grote getallen. Romeinse cijfers worden geïntroduceerd.
– Optellen en aftrekken: optellen en aftrekken tot en met 1.000.000 en het cijferen tot en met 10.000.
– Vermenigvuldigen: het cijferend vermenigvuldigen met hele getallen en kommagetallen.
– Delen: het delen met kommagetallen en het schattend delen. De staartsom (herhaald aftrekken) wordt in groep 7 geïntroduceerd.
– Getalbegrip kommagetallen: In groep 7 wordt, naast de tienden en de honderdsten ook met duizendsten gewerkt.
– Breuken: breuken op tellen en af trekken. De leerlingen ontdekken de relatie tussen breuken, kommagetallen en procenten.
– Procenten: introductie procenten.
– Geld: rekenen met geldbedragen (kommagetallen) in verschillende toepassingssituaties. Ook het schattend rekenen en afronden van geldbedragen komt aan de orde.
– Tijd: de relatie tussen tijd en afstand (snelheid).
– Meten: het berekenen van de oppervlakte, omtrek en inhoud met een formule. Nieuw in is temperatuur onder nul.
In groep 7 wordt de rekenmachine geïntroduceerd. De leerlingen maken berekeningen met hele getallen en kommagetallen.

Door op de link te klikken, ziet u hoe de sommen worden aangeboden  Onze rekenmanieren optellen,  Onze rekenmanieren aftrekkenOnze rekenmanieren vermenigvuldigenOnze rekenmanieren delen.

Taal en spelling: STAAL

De leerdoelen hierbij zijn

Engels: Groove.me
We gebruiken de methode Groove.me voor groep 1 tot en met 8. Groove.me is een lesmethode Engels waarbij popmuziek de basis is van alle lessen. Naast de liedjes die worden aangeboden en meegezongen is extra aandacht voor zinsbouw en uitspraak. Woordjes worden regelmatig getoetst (leerwerk). De werkbladen worden zelfstandig verwerkt via de online omgeving. Kinderen kunnen extra werk maken of thuis verder oefenen. Klik op de link voor meer informatie Groove.me

Wereld-oriëntatie: Jeelo
De wereld-oriënterende vakken worden in projectvorm aangeboden. De kinderen ervaren samenhang en zien meer verbanden door het werken met projecten. We werken schoolbreed aan het project. Dit wil zeggen dat alle groepen, op hun eigen niveau met de lesstof bezig zijn. We stimuleren hierbij het stellen van eigen onderzoeksvragen door de kinderen. De 21st Century Skills, vaardigheden die de kinderen in de toekomst nodig hebben, komen tijdens de projecten uitgebreid aan bod. Er is veel ruimte voor samenwerken, opdoen van ICT-vaardigheden, kennisconstructie en creatief denken.
Meer informatie vindt u op de homepage, in het blok Jeelo.

Coöperatief leren
Coöperatief leren (ook wel samenwerkend leren genoemd) heeft een vaste plaats op onze school. In alle groepen leren de kinderen coöperatieve werkvormen. Het doel hierbij is dat de kinderen actief bezig zijn met de lesstof. Kinderen leren van en met elkaar. Ze werken in duo’s of in teams.
Ook praten we over het werken met onze:
– binnenstem, wanneer we stil werken
– liniaalstem wanneer we iets zachtjes met elkaar bespreken
– teamstem wanneer we verstaanbaar mogen zijn binnen ons eigen team
– groepsstem, wanneer het voor de hele groep te horen mag zijn.

Weektaak
Op de weektaak staan alle taken die de kinderen zelfstandig moeten maken.
Drie en een half uur per week staat weektaak op het rooster. De leerlingen maken hierin 7 taken die ze zelfstandig  moeten verwerken. Op maandag en dinsdag kunnen zij ingepland staan voor verlengde instructie op de gebieden: werkwoordspelling, begrijpend lezen, rekenen en studievaardigheden. Het plannen en bijstellen van taken krijgt hierbij de aandacht en wordt regelmatig geëvalueerd.

Creativiteit
In de projecten van Jeelo is veel ruimte voor creativiteit. De kinderen krijgen uitdagende opdrachten en er is volop gelegenheid om een eigen invulling te geven aan de uitwerking. De muzieklessen worden om de week door de vakleerkracht muziek, Mariska Voets gegeven. De andere week geeft de leerkracht de muziekles zelf.

Huiswerk
De leerlingen krijgen een boekje mee met werkbladen. Het huiswerkboekje is tot een vakantie. In de vakantie maken de leerlingen dus geen huiswerk. Voorkant rekenen, achterkant spelling. Elke week op maandag wordt het huiswerk ingeleverd en gecontroleerd. De leerlingen doen dit voor een groot deel zelf. Ze kunnen altijd met vragen bij de leerkracht komen. Het huiswerk wordt op de afgesproken dag om 8.15 uur ingeleverd.

De kinderen krijgen ook toetsen die thuis geleerd moeten worden. De leesstof waarover de toets gaat, wordt altijd één week van te voren meegegeven naar huis. Soms komt het voor dat er meerdere toetsen in één week zijn. Er wordt hier op school rekening mee gehouden, zodat de kinderen voldoende tijd krijgen om hiervoor ook op school te leren. Dit zal vooral in de weektaak tijd zijn.

De toetsen worden altijd op woensdag afgenomen.

Afspraken
Op maandag nemen de kinderen hun agenda mee naar huis. Op dinsdagochtend nemen ze de agenda weer mee naar school.
We maken gebruik van complimentenkaartjes om elkaar veel complimentjes te geven.
We hebben 5 gouden afspraken gemaakt om op een fijne en positieve manier met elkaar om te gaan.

Verkeersexamen
Op  april is het theoretische verkeersexamen. Op mei is het praktische examen. Door op onderstaande links te klinken, kunnen de kinderen ook thuis oefenen.
www.vvn.nl/examen
http://www.tussenschoolenthuis.nl/verkeersexamenspel/
http://www.memoryspelen.nl/index.php?show=9509
http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=43

Gym
Lotte volgt de gymopleiding. De kinderen krijgen van haar les. Als de leerlingen omgekleed zijn, mogen zij even vrij spelen of worden ze gevraagd mee te helpen met het opzetten van de materialen. Wij gymmen op de volgende dagen en tijden:
dag: maandag                             dag: vrijdag
tijd: 11:15uur                              tijd: 10:30uur

Leuke en leerzame websites
www.ambrasoft.nl
www.klokkijken.nl
www.onlineklas.nl
www.studiewijs.nl
www.leestrainer.nl
www.fi.uu.nl/rekenweb
www.lereniseenmakkie.nl

http://www.willibrordusgroep7.yurls.net

Tot slot
Wij vinden het erg leuk om te laten zien wat we allemaal in de klas doen. U bent dus altijd welkom om te komen kijken.